Giacomo Perticara


Food fotograaf 

Elk gerecht met liefde & passie gefotografeerd

Het creëren van impactvolle high-end fotografie is altijd de doelstelling voor mij

Culinaire fotografie

Als foodfotograaf en stylist en een groot foodliefhebber laat ik jouw eten/product graag in het beste licht schijnen. Ik gebruik natuurlijk & studio licht om de schoonheid van eten op een organische, rustieke en eigentijdse manier te laten zien.

Bij foodfotografie oftewel culinaire fotografie moeten de kleuren en ingrediënten eruit zien zoals ze smaken. Alleen zo kun je met foodfoto’s mensen verleiden. Professionele foodfotografie kan hen alvast een voorproefje geven zodat ze alvast uitkijken naar hun eerste hap of slok.

Als je foto’s nodig hebt waar men van gaat watertanden, die mijn liefde en zorg voor elk detail weerspiegelen voor je website, blog of andere publicatie, dan help ik je graag verder.


Wat is food fotografie?

food fotografie oftewel culinaire fotografie is een gebied van fotografie waar voeding wordt gefotografeerd als het belangrijkste onderwerp voor stilstaande beelden. Een subset van commerciële fotografie, de afbeeldingen worden vervolgens gebruikt in productverpakkingen, kookboeken, billboards, marketingmateriaal en meer.

 

Food fotografie

Voor alle bedrijven die zich willen onderscheiden van zijn concurrenten. Of een merk dat zijn product zo smakelijk mogelijk wil vertonen. Met professionele food fotografie geef je het juiste gevoel.

Workshops

Wil je de basics leren van fotografie & styling? Zodat je hiermee zelf aan de slag kan? Op aanvraag ik diverse workshops aanbieden op elk niveau.

Food styling

Met eigen collectie props, ondergronden & belichting, zorgen we voor de juiste sfeer. De textuur van een versgebakken taart, passie van de kok & verse ingrediënten moet je kunnen proeven via de foto!

Enkele samenwerkingen

Lonka
Daelmans
Cereal
Godfried de Vocht

HUNGRY FOR MORE? Klik hier voor meer food fotografie foto's

Food fotografie portfolio

Of lees enkele van mijn tips als je zelf aan de slag wilt:

Food fotografie FAQ

Loader image

• Bereid je bestek en borden voor voordat je begint met fotograferen

• Licht vanaf de zijkant in plaats van de voorkant, gebruik zacht/diffuus licht en probeer harde schaduwen te vermijden.

• Experimenteer met verschillende hoeken en scherptediepten om erachter te komen wat de smakelijke texturen van je eten naar voren brengt.

• Gebruik levensechte kleuren en vermijd blauw en grijs.

• Bewerk uw foto's lichtjes voor scherpte, contrast en verzadiging om de warmere, smakelijkere kleuren van uw eten naar voren te brengen.

Ik heb een uitgebreid artikel geschreven met tips over food fotografie: 'tips voor food fotografie'

Ik fotografeer met een verscheidenheid aan omgevingslicht (natuurlijk) en kunstlicht; het hangt af van wat ik op dat moment beschikbaar heb en welk effect ik wil creëren. Ik gebruik een mix van Godox AD300 plus en de Metz flitsers. De AD300 is mijn go-to, het is een zeer krachtige flitser.

Zoals vermeld in de advies sectie bovenaan, gebruik ik een groothoeklens om de meeste van mijn flatlays te maken wanneer ik op locatie ben. Ik gebruik echter ook een overhead-opstelling waarbij ik de camera op een arm plaats die recht naar beneden schiet. Ik heb ook een armbevestiging aan mijn statief, zodat ik de camera over de tafel kan uitschuiven.

Het meeste van mijn werk is bewerkt in Lightroom Classic & Photoshop.

Absoluut. Ik retoucheer alle foto's die ik maak om het niveau en de kleurnauwkeurigheid te garanderen. Ik werk sinds 2010 met Photoshop, dus ik kan ook inspelen op complexe aangepaste retoucheerverzoeken.

De held van een café of restaurant moet altijd het eten en drinken zijn. Idereen houdt van een achtergrondverhaal en zodra de tafels vol zijn, profiteren slimme eetgelegenheden van het genereren van PR rond het werk van de held in de keuken. Er is een echte persoonlijkheidscultus ontstaan ​​rond chefs en restauranteurs. Mooie portretten kenmerken degenen die verantwoordelijk zijn voor de culinaire creaties die uw locatie bezig houden en geven een herkenbare persoonlijkheid aan uw merk. Belangrijk is dat afbeeldingen van klanten professionele lifestyle-afbeeldingen moeten zijn om uw gestroomlijnde marketingtools met succes te scheiden van de selfies van uw klant.

Weten waar je deze shots voor wilt gebruiken. Je hebt ze bijvoorbeeld NU misschien alleen nodig voor een menu, maar het is verstandig om je behoeften toekomstbestendig te maken door naar je marketingplan te kijken en ervoor te zorgen dat we geschikt materiaal schieten voor die poster, flyer of ander materiaal dat je nodig hebt. Dit zorgt ervoor dat u het meeste waar voor uw geld krijgt. Een essentiële overweging voor u is de art direction. Als er geen art director of grafisch ontwerper voor je werkt, moet je een heel duidelijk idee hebben van hoe je de foto's eruit wilt zien. Verlichtingsstijl, achtergrond, rekwisieten, beeldverhoudingen en hoeveel overtollig beeldgebied moet worden opgenomen om bijvoorbeeld tekst tegen te plaatsen, moeten allemaal voorafgaand aan de opname worden vastgesteld.

Een objectief met vast brandpunt geeft meestal het beste resultaat. Ze zijn lichtsterk en hebben over het algemeen een groot diafragma opening die zelfs tot f/1.2 kan gaan. Zo krijg je diemooie scherptediepte en bokeh effect.
Ikzelf gebruik de Sony Zeiss 55mm 1.8 & Zeiss 50mm 1.4.